En bremsevæske har i oppgave å overføre kraft fra bremsehendelen/pedalen til bremsekaliperen og forhindre rust/smøre bremsesystemet.
Det finnes 2 typer bremsevæsker som brukes på motorsykler. Den ene er silikonbasert og brukes vanligvis kun på eldre Harley Davidson motorsykler, og noen få andre merker/modeller. Denne har betegnelsen DOT 5 og er lilla i fargen (Må ikke blandes/forveksles med DOT 5.1)
Den andre typen bremsevæske er glykolbasert, og er den mest brukte typen. Så og si alle motorsykler bruker denne, og den finnes i 2 varianter: DOT 4 og DOT 5.1 (i gamledager hadde man også DOT 3, men denne utgikk for lenge siden). DOT 4 og DOT 5.1 bremsevæske er som regel blank/klar eller lysegul i fargen, og blir mørkere i fargen over tid/ved bruk. Dette skyldes at hver gang man bremser flytter bremsevæsken seg bittelitt inne i bremseslangen, og «sliper» av litt av den svarte gummien bremseslangen er laget av. Ofte kan man se at clutchvæsken (bremsevæske) på motorsykler med hydraulisk clutch er mørkere enn bremsevæsken selv om de er like gamle og ble byttet på samme tid. Dette skyldes at clutchen «vandrer» lenger enn bremsevæsken og «sliper» derfor av mer materiale (gummi) enn hva bremsene gjør. Mange tror at clutchvæsken er eldre enn bremsevæsken fordi den ser mørkere ut enn bremsevæsken. I noen tilfeller kan det jo faktisk stemme at den er eldre og at de er byttet på ulik tid, men som regel pleier man å bytte bremsevæske og clutchvæske samtidig i forbindelse med service/vedlikehold.
Alle glykolbaserte bremsevæsker er hygroskopiske. Det vil si at de trekker til seg fuktighet gjennom lufta og blir dårligere (degraderes) over tid, uansett om kjøretøyet er i bruk eller ikke. En forseglet beholder er det eneste som forhindrer at bremsevæsken trekker til seg fukt og blir dårlig over tid.
Gloykolbasert bremsevæske har en holdbarhet på rundt 1-2 år. Etter denne tiden kan man måle et høyere innhold av fukt (vann) i bremsevæsken, noe som gjør at kokepunktet reduseres og at bremsesystemet kan begynne å ruste.