Det finnes mange motorsykkelmerker og modeller på markedet, og selv om vi har lang erfaring i bransjen har ikke vi skrudd på dem alle. Vi prioriterer og skrur for det meste Honda og Suzuki, men også her kan det dukke opp modeller vi ikke har jobbet med før eller har mindre erfaring med.
Når vi velger å ta imot merker eller modeller vi kjenner lite til, er det vårt ansvar å sette oss inn i og lære oss disse, noe kunden ikke skal betale for. Kunden skal såklart ikke betale for at vi skal «finne ut av ting», men for oss kan det fort ta lengre tid og bli lite/mindre lønnsomt å gjøre jobben, så dette er noe vi alltid vurderer. Vi velger selv hvilke jobber vi ønsker å ta imot, og er det en stor og komplisert jobb på noe vi ikke kjenner til, velger vi ofte å si nei da det fort kan bli dyrt og tidkrevende for oss å gjøre den.
La oss si vi hadde tatt imot en stor motorjobb på en BMW motorsykkel. Først hadde vi måttet lest oss grundig opp på det tekniske i verkstedboka (og mye underveis), så hadde vi trolig trengt å skaffe en masse kostbart spesialverktøy som vi kanskje aldri får bruk for igjen, og enden på visa er at vi taper penger på jobben. Dette er jobber vi ikke bør eller ønsker å ta imot, og som heller burde utføres av noen som driver med BMW. Selvfølgelig har vi kunnskapen til å kunne gjennomføre noe slikt om det skulle stått på liv eller død, men det vil ikke vært lønnsomt for oss.
Andre jobber som enkle servicer, bytte av dekk, bremseklosser, kjede og drev osv. kan vi som regel ta imot, men også her kan det være hindringer som gjør at vi sier nei, selv om jobben kan være enkel. Dette gjelder som f.eks Ducati modeller med monosvingarm, noe vi ikke har verktøy til å skru på og som vi heller ikke kommer til å kjøpe inn. Vi sier derfor nei til disse jobbene, selv om jobben ikke er tidkrevende eller komplisert.
Dette er noen av grunnene til at vi derfor ønsker å holde oss mest til merkene Honda og Suzuki, for å så bygge videre på den kunnskapen og erfaringen vi allerede har på disse merkene.
Når det gjelder prising av «fremmede» merker/modeller, priser vi oss etter hva det normalt sett ville kostet å utføre jobben dersom vi hadde hatt erfaring med merket/modellen. Dette er noe vi lett kan beregne når vi har utført og vært igjennom jobben første gang. Vi tenker at dersom vi hadde gjort denne jobben flere ganger, hva ville vi da brukt av tid? F.eks Om vi bruker 5 timer på en service første gang, tar vi ikke 5 timer for den. Vi tar for tiden vi normalt sett ville brukt, dersom vi hadde gjort samme jobben mange ganger. Hadde man med erfaring brukt 3 timer på den jobben, er det den tiden vi tar betalt for.
Så om vi velger å ta imot en jobb vi har liten kjennskap til, skal ikke dette gå utover deg som kunde prismessig. Naturligvis kan man møte på noen uforutsette ting som at man mangler et verktøy eller lignende for å ferdigstille/utføre jobben, og da kan det naturligvis ta noe lengre tid å få gjort jobben, men igjen skal ikke dette gå utover prisen eller kvaliteten på selve jobben.
Det er også greit å nevne at på en del servicer på andre merker skal man gjerne lese av eventuelle feilkoder kjøretøyet kan ha lagret i minnet, noe vi ikke alltid har mulighet til å sjekke. Dette får bli en vurderingssak av kunden om hvor viktig det er å ha dette på stell. Er motorsykkelen innenfor garantien kan dette være viktig, men om alt funker som det skal, er det jo mer for dokumentasjonens skyld man trenger disse dataene. Ofte kan slike «ikke-aktive» feilkoder gå på at batterispenningen har vært lav til tider (f.eks om den har stått lenge) osv. En aktiv feilkode må man inn og lese av. Igjen, dette er noe vi alltid prater om på forhånd. Vi har utført mange servicer hvor dette ikke har blitt lest at, uten noen problemer pr. dags dato.