Når man skal kjøpe brukt motorsykkel eller moped er det viktig å vite hva man får for pengene, istedenfor å se seg blind på lavest mulig pris (som mange ofte gjør). Det er mange fallgruver å gå i, og det lønner seg aldri å kjøpe noe billig om man ikke vet akkurat hva man betaler for, eller om man ikke kan skru/reparere selv. Spesielt i de laveste prisklassene har dette mest å si.
La oss si at Ole ser på finn.no etter en billig pendler MC. Han søker opp en eldre japansk motorsykkel til 20000kr. Denne er i OK stand står det i annonsen, og har gått 47500km. Den har naturligvis noen skrammer og merker, og ser litt mer sliten ut enn de «dyrere» tilsvarende motorsyklene på finn.no i samme kategori. Men siden prisen er så lav tenker Ole at dette må jo være et bra kjøp. Her er det jo tross alt mye å spare! Dette er en av de motorsyklene som heller mot den laveste prisen, mens de andre i samme kategori gjerne ligger på rundt 30000-35000kr, altså 10000-15000kr mer.
Det viser seg at motorsykkelen Ole kjøper blant annet trenger nye dekk, nytt kjede/drevsett og storservice (skal være på 48000km). Ola kan ikke skru selv, og må derfor sette den bort på et MC verksted. Slik ser regnestykket ut:
- Bytte av dekk foran og bak inkludert dekk: 5500kr
- Bytte av kjede og drevsett inkludert deler: 3250kr
- Storservice med alle deler og arbeid: 11000kr
Totalsum: 19750kr.
Til nå har da Oles MC kostet han: 39750kr (20000kr + 19750kr). Nå har den riktignok nye dekk, nytt kjedekit og fått utført storservice, men har dette vært et godt kjøp? Hva kunne Ole fått for 39750kr? Kanskje hadde han fått en nyere modell til samme prisen? Eller samme modell, men uten riper og skrammer? Eller rett og slett tilsvarende MC for en lavere sum? Her er det mange ting som spiller inn, men om man må sette den inn på et MC verksted lønner det seg så og si aldri å kjøpe noe brukt og billig, dersom prisen er lav pga. tilstanden. Om motorsykkelen er billig grunnet andre faktorer som f.eks. at eier dumper prisen for å kvitte seg med den fortest mulig, eller at den blir solgt som et dødsbo, tvangssolgt eller lignende, kan man gjøre et kupp.
Dersom Ole hadde skrudd selv kunne regnestykket vært veldig annerledes. Om Ole selv kjøper dekk og legger de om, bytter kjede og drevsett, samt utfører storservicen, kunne det f.eks sett slik ut (forutsetter at han kan skru og har tilgang på nødvendig verktøy/utstyr):
- Pris for kun dekkene: 3000kr
- Pris for kjede/drevsett: 1900kr
- Delene som brukes i storservicen som olje, oljefilter, tennplugger, etc: 1950kr.
Totalsum: 6850kr.
Pris for MC + kostnader ville da blitt: 26850kr (20000kr + 6850kr). I dette tilfellet kunne Ole gjort en «god handel» dersom han hadde brukt en del tid på den. Husk at tid også er penger, og at tiden man bruker burde tas med i regnestykket. I dette tilfellet kan Ole kan fort bruke 10-12 timer på den. Kanskje i de 10-12 timene kunne han tjent mer i sin vanlige jobb, eller heller brukt 10-12 timer på viktig familietid.
Vi pleier ofte å si: «betaler man lite for mye, kan man kalle det billig. Betaler man mye for lite, kan man kalle det dyrt».