Motorsykkelmotorer (4-takt) kommer i mange ulike oppsett og størrelser. Når størrelsen på motoren øker (som oftes målt i kubikkcentimeter) øker som regel også antall sylindere. En MC motor kan gjerne ha 1, 2, 3, 4 eller 6 sylindere, og står enten i rekke, V, L, eller bokserform.
Ventilene har også forskjellig oppsett, og man skiller som regel mellom 2 typer: SOHC (Single Overhead Camshaft) med 1 stk kamaksel og vippearmer for å åpne/lukke ventilene, og DOHC (Dual Overhead Camshaft) med doble overliggende kamaksler (uten vippearmer). Begge har sine fordeler og ulemper med tanke på effekt, produksjonspris, og vedlikeholdskostnad. Motorer med SOHC er f.eks raskere å justere ventilene til, mens på en DOHC motor må man av med kamakselene for å justere (shimse) ventilklaringen(e) da kammene ligger over selve ventilen(e). På mange Harley Davidson motorsykler finner vi også støtstenger som åpner/lukker vippearmene/ventilene. Noen vanlige oppsett på motorsykkelmotorer er:
*1 sylindrede motorer med 2, 3 eller 4 ventiler og 1 kamaksel. Dette oppsettet finnes ofte på mindre motorer som 50ccm mopeder og 125ccm scootere. Finnes f.eks på mange Vespa scootere, 125ccm R-sykler, 125ccm offroad/supermotarder, etc.
*4 sylindrede motorer med doble overliggende kamaksler (DOHC). Finnes ofte på sportssykler fra 600ccm og oppover. Dette oppsettet er hyppig brukt på de japanske motorsyklene som Suzuki GSX-R 600 og Honda CBR 1000RR. Motorene har som regel 4 ventiler pr. sylinder (16 ventiler totalt), mens på noen av Yamaha sine modeller finner man 5 ventiler pr. sylinder (20 ventiler totalt).
*V-twin (2 sylindere i V-form) med vippearmer. V-twin er ofte brukt på choppere og cruisere som Harley Davidson, Honda Shadow, Suzuki Intruder, etc.
*2 sylindrede boksermotorer. BMW bruker dette oppsettet veldig mye på sine veigående offroadere som BMW R 1200 GS, etc.
Under ligger en video som viser forskjellen mellom SOHC og DOHC.